BRFer kräver smartare elbilsaladdning | Pay N Charge
Viktiga saker att tänka på

BRFer kräver smartare elbilsaladdning

Marknadsledande leverantör vad gäller smarta och framtidsäkrade laddlösningar med ett öppet betalsystem, tillgängligt för alla. Betalning sker i tre steg. Plug – Pay – Charge. Elbilsladdningen är snabb, säkert och enkel, direkt via den integrerade bankkortsläsaren. Utan registrering eller abonnemang betalar du din laddning med ditt Visa, Mastercard, Apple Pay, mobilplånbok, RFID-tagg, eller med app.
Vår vision är att alla enkelt ska kunna betala för publik laddning i Norden. Detta vill vi uppnå genom att bygga en smartare laddinfrastruktur tillsammans med våra kunder. Vi låter din persondata förbli din, våra kunder forceras inte in i ett nytt system där man tvingas uppge sina kunduppgifter, kortnummer, med mera.

Laddtjänsten
Pay N Charge Nordic AB levererar en helhetstjänst som inkluderar investering, administration, installation, drift, underhåll, uppkoppling, bankavgift, felanmälning samt trafik och bankavgift.

Laddarna är uppkopplade på mobilnätet vilket ger en rad fördelar.
Mobiluppkopplingen gör det enkelt att utföras uppdateringar, anpassningar, inställningar, digitala felsökningar för att ge support.
Vi kan dessutom optimera laddeffekten vid varje laddtillfälle genom en smartare dynamisk lastbalansering av samtliga laddpunkter. Detta gör att medlemmarna i exempelvis bostadsrättsföreningen slipper dyra extra investeringar vad gäller förändringar av sitt elnät. På så vis kan ni i stället fördela den befintliga elen man har tillgång till i fastigheten på ett smart och effektivt vis även till elbilsladdningen.

Krav från regeringen
Allt fler väljer elbil, statistik ifrån elbilsstatistik.se visar att vi i oktober 2022 hade 275 088 laddbara personbilar på våra vägar i Sverige. Målet är satt, till år 2030 ska vi ha 2 500 000 elbilar i Sverige. För att detta ska vara görbart behöver vi utveckla vår laddinfrastrukturen på många plan. Eftersom 80% av all laddning görs medan bilen står parkerad hemma behöver vi flytta hem våra tidigare bensinstationer. Men samtidigt kunna fördela den ström vi har tillgängligt i fastigheten och elnätet på ett effektivt och säkert vis.

Regeringen ställer högre krav även för elbilar och många nya krav diskuteras, ett återkommande tema är betalning, uppkoppling och rapportering. Det känns därför tryggt att vi uppfyller såväl nuvarande krav ifrån regeringen som kommande krav.

I vårt back-office system får ni allt av nödvändig rapportering och vi bygger ständigt ut systemet i korrelation med nya krav ifrån regeringen. Pay n Charges laddare är alltid uppkopplade på 4G nätet. Bankkortsbetalning är standard på samtliga av våra offentliga laddare. Med smidig bankkortsbetalning står var och en för den egna förbrukningen i bostadsrättsföreningen. Detta gör att det också blir rättvist. Den som kör fossilbil eller inte äger någon bil betalar heller ingenting. Den som kör långt och laddar mycket står själv för varje kW, vilket i slutändan gynnar bostadsrättsföreningen och resulterar i en rättvis fördelning.

Nya bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur. Detta innebär att det behöver finnas förberedelse med tomrör eller liknande till alla parkeringsplatser. Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20% av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon.

Laddboxen
En kraftfull 22kW elbilsladdare, inklusive lastbalansering, DC skydd, jordfelsbrytare, standardinstallation och garanti under hela avtalsperioden. Sist men inte minst välj en uppkopplad, säker, användarvänlig laddlösning med minimal administration till er bostadsrättsförening. Med en bankkortlösning kan även era besökare gynna föreningen. Önskar ni en lösning utan betallösningen har vi även detta, med samma enkla BackOffice system. Här erbjuds de boende en uppkopplad lösning med eller utan app.

Elbilsförarna
Elbilsägarna betalar bara för de kWh som laddats, ingen abonnemangs eller månadskostnad.

De som kör elbil finansierar laddinfrastrukturen genom avtalsmodellen som baseras på en kickback lösning, intäkter ifrån laddningen går alltså direkt tillbaka till föreningen. Laddningen kan med fördel väljas att vara öppna för besökare eller begränsad endast boende om man så önskar. Pay n Charge bygger en smartare laddinfrastruktur tillsammans med sina kunder.

Kontakt
Ta gärna kontakt med en av våra medarbetare för att diskutera och få ett förslag på den avtalsmodell som passar just er förening bäst.

Kontakt:
www.payncharge.se
info@payncharge.se

Vårt moderbolag VP SalesTech AB har lång erfarenhet av obemannade betalsystem.
Vi har över 12 års erfarenhet av obemannade automatiserade betalstationer i Sverige. Vi har installerat över åttatusen terminaler i Sverige som används på alltifrån varuautomater, toaletter, bollautomater, biltvättar och annat. Samma betalsystem har vi nu integrerat i våra AC och DC laddare. Pay N Charge är redo att bli er laddoperatör i Sverige och nu även i Norge.

 

Skjermbilde 2022-05-31 kl. 09.00.47