Göteborgsföretag gör laddningen enklare! | Pay N Charge

Att ladda sin elbil kan kräva olika appar, taggar och abonnemang – vilket gjort laddningen omständig.
Pay N Charge kan erbjuda laddare med ett öppet betalsystem – som alla enkelt kan använda.
– Detta är nyckeln till den gröna omställningen för trafiken, säger Anders Jaxhagen på Pay N Charge.

Allt fler väljer att köra elbil och 2030 beräknas halva bilflottan utgöras av elbilar. Det här är en del av omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Men att ladda en elbil har haft sina utmaningar. Dagens laddoperatörer vill ofta låsa in kunder i sina system genom appar, taggar och abonnemang och det har saknats en gemensam standard för betalning. Istället har det krävts särskilda appar eller elektroniska taggar för varje bolag där användaren ska registrera sig och sitt betalkort för månadsfakturering. Det finns elbilsägare som har 10 eller till och med 15 olika appar och taggar för att kunna ladda bilen på en långresa.

Det här har fått många att tveka i bytet till elbil.

Pay N Charge har laddstolpe för enkel betalning
I början av maj kom nyheten att flera branschorganisationer slutit en överenskommelse för enklare elbilsladdning, där de anslutna operatörerna ska erbjuda kortbetalning, antingen med kortläsare på stationen eller via app/QR-kod, utan avtal eller registrering. Dessutom ska prisuppgifter bli tydligare.

Överenskommelsen är inget krav, men en uppmaning till branschens aktörer.

Göteborgsföretaget Pay N Charge har redan en laddstolpe som uppfyller dessa krav – och som nu får allt mer uppmärksamhet. Bland annat har företagets kund GLTK, Göteborg Lawn Tennisklubb, utsetts till ”Årets Laddplats 2021” för sina kortbetalningsladdare från Pay N Charge. Motiveringen lyder: ”Suveränt, en destinationsladdare med bankkortsbetalning. Världsklass vad gäller enkelhet och snabbhet.”

– Vi är väldigt stolta över utmärkelsen och det visar att vi ligger rätt i tiden. När man börjar använda våra laddstolpar kommer det att bli enklare att köra och ladda sin elbil, vilket är något som också bilisterna efterfrågat, säger Anders Jaxhagen.

Självfinansierad Installation med Pay N Charge
Pay N Charge har utvecklat ett koncept där kostnaden för att installera laddarna i slutändan självfinansieras av de som laddar sina bilar. Den månadsavgift som Pay N Charge tar ut betalas också snabbt av så länge laddarna används. Överskottet får man behålla. Det gör att kommunala inrättningar, bostadsrättsföreningar eller privata näringsidkare som hotell eller golfbanor också enkelt kan få en intäkt av att installera laddare från Pay N Charge.

Laddstolparna är dessutom uppkopplade, vilket gör att de kan lastbalanseras optimalt för de förutsättningar som råder på platsen.

– Det här är en win-win för alla parter, och underlättar omställningen mot ett mer hållbart samhälle, avslutar Anders Jaxhagen.

Faktaruta:
Laddinfrastruktur i Sverige
Av de 14 679 publika laddpunkter som finns i Sverige har enbart ett fåtal öppna betalsystem.
I Tyskland och Danmark har det redans beslutats om krav på att erbjuda öppna betalsystem som tar kortbetalning. Liknande krav kan komma även i Sverige.
Enligt McKinsey och branschorganisationen ACEA kommer EU att behöva installera 14 000 nya laddstationer varje vecka för att klara av att nå målet att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent till 2030. Det är dubbelt så många som EU räknat med.